Colornovan tarina

Oma koti on kaikille maailman paras paikka

Haluamme, että se kuvastaa meitä, on viihtyisä, kodikas ja trendikäs. Elämä kuluttaa luonnollisesti kodin pintoja, ja me Colornovalla haluamme tarjota innovatiivisia erikoistuotteita, joilla jokainen voi luoda oman, uuden ilmeen kotiinsa. Colornovan tavoitteena on, että edustamiemme erikoistuotteiden avulla kodin vanhoista pinnoista saadaan uudenveroisia ilman, että toimivia ja ehjiä rakenteita tarvitsee rikkoa tai vaihtaa uusiin. Nimemme Colornova mukaankin haluamme ”värin uuden”.

Haluamme tuoda maahan laadukkaita ja innovatiivisia erikoistuotteita. Innovatiivisuus, uutuudet ja kestävä kehitys on tuotelanseerauksiemme ydin. Koko Colornovan tiimi tekee tiiviisti yhteistyötä päämiesten, jälleenmyyjien, kuluttajien sekä markkinoinnin kanssa moniulotteisesti ja innovatiivisesti.

Mistä kaikki sai alkunsa?

Colornova Oy:n perustajalla Markus Lehtimäellä on takana monipuolinen ura eri maahantuontialan yritysten myyntitehtävissä. Myyntityö on tullut tutuksi laajassa kuvassa; huonekalualan, teippien, kalvojen ja koneiden maahantuonnin sekä teräsmyynnin kautta. Yrittäjyys on kiehtonut Markusta aina, ja haave omasta yrityksestä vuosien mittaan vain vahvistui.

Vuonna 2011 Markus aloitti Hanart Oy:llä myyntipäällikkönä. Pian tämän jälkeen alettiin Hanartissa suunnitella Kodin Kunnostamisen puolen tuotteiden erottamista omaksi liiketoiminnaksi taiteilijatarvikkeista. Markus ja Niina Lehtimäen haave omasta perheyrityksestä sai tuulta siipiensä alle Joulukuussa 2013. Edustukseen siirtyi useita tuotemerkkejä, joita olivat Liberon, Bloom, Ronseal, Dupli-Color, Plastikote, Saumafix, Nitor, Mäster, Konkret, Presto, Nutshell ja Primo. Tästä alkoi värikäs ja vivahteikas Colornovan tarina.

Vauhdikkaat ensimmäiset vuodet

Colornova Oy:n pääajatukseksi muovautui myydä ja markkinoida maailmalla tunnettuja merkkituotteita kodin kunnostamiseen. Aluksi tuotevalikoimaan kuului 12 eri tuotemerkkiä ja yli 1500 eri nimikettä, joilla saadaan luotua uusi ilme kotiin joko vanhaa entisöiden tai uutta pintaa ekologisesti käsitellen. Tuotteet valittiin innovatiivisuuden ja erikoislaatuisuuden perusteella. Suomessa on kaksi hallitsevaa maalialan valmistajaa, joten kantavana ajatuksena oli tuoda maahan jotain erikoista.

Pian yhtiön perustamisen jälkeen ranskalaisten tuotteiden Liberonin ja Bloomin valmistaja V33 halusi laajentaa valikoimaansa Suomessa. Colornova toi maahan aivan uuden maalisarjan: V33 Remontointi tuotteet. Korkealuokkaiset ja innovatiiviset tuotteet kiinnostivat Markusta heti, ja V33 lanseerattiinkin tyylikkäästi TV-mainosta myöten Suomen markkinoille vuonna 2015. V33 tehtaasta on sittemmin tullutkin yksi tärkeimmistä päämiehistä Colornovalle.

Nopea kasvu toi tässä vaiheessa mukanaan painetta myös kasvattaa myyntiorganisaatiota, ja niin tehtiinkin. Alun huima kasvu ei kuitenkaan jatkanut nousuaan alkuhuipun jälkeen, vaan hidastui voimakkaasti. Tällöin Colornovalla jouduttiin uuden tilanteen eteen, mikä vaati päätöksiä ja selviytymistaistelua kassavirran kanssa.

Lehtimäen pariskunnalla oli jo silloin kaikki pelissä, ja sinnikkyys sekä vahva omaan tekemiseen uskominen veivät yritystä eteenpäin. Markusta sinnikkyyteen on kasvattanut jo nuoruuden kestävyysjuoksuharrastus sekä isältä peritty yrittäjähenkisyys. Niinalle yrittäjyyteen kasvu on tullut Colornovan kautta.

Uutuuslanseerauksia ja massiivinen messukiertue

Innovatiivisuus sekä uutuuksien ja erilaisten luovien ratkaisujen maahantuonti on yksi Colornovan kantavista ajatuksista. Colornovan ideana on, että erikoistuotteiden avulla kodin vanhoista pinnoista saadaan uudenveroisia ilman, että toimivia ja ehjiä rakenteita tarvitsee rikkoa ja vaihtaa uusiin.

Seuraava innovatiivinen tuotelanseeraus, joka sopi Colornovan ajatukseen, vanhan ehostaminen korkealuokkaisilla erikoistuotteilla, löytyi uudelta päämieheltä Rust-Oleum. Vuoden 2017 alussa lanseerattiin suurimpaan kalkkimaalivillitykseen Rust-Oleum Chalky Finish kalkkimaalit kalusteille. Rust-Oleum Kalustemaalit laajentuivat vuoden 2017 Habitare-messuilla The Chalky Home -tuoteperheeksi. Rust-Oleum nousi samalla toiseksi tärkeäksi kuluttajatuotteiden päämieheksi Colornovalle.

Vuonna 2018 Colornova ja edustamamme tuotemerkit tehtiin tunnetuiksi koko maan kattavalla messukiertueella. Colornovan tiimi kiersi vuoden aikana kaikki Suomen keskeisimmät rakennus- ja sisustusalan messutapahtumat. Messuilla ei vain esitelty tuotteita, vaan tehtiin myös konkreettisia työnäytöksiä sekä messuosaston omalla lavalla että messujen päänäytöslavoilla. Näytöksistä vastasi yrittäjä Markus itse. Yrittäjyys vaatiikin täyttä antautumista yritykselle ja sen edustamille tuotemerkeille. ”Yrittäjyys on aina läsnä, jos on asia, joka pitää hoitaa, se hoidetaan aikaan tai paikkaan katsomatta”; toteaa Markus.

Suuret panostukset messuihin, vuosittainen sisustus- ja rakennusalan julkaisuissa mainostaminen, TV- ja radiomainokset sekä koko tiimin tehdasvierailu V33 tehtaalla osoittavat erityistä sitoutumista tuotemerkeille ja niiden tunnetuksi tekemiselle. Pieneksi yritykseksi Colornova on tehnyt monta näyttävää messutempausta, joihin on aina pyritty saamaan jokin ”uusi juttu”. Uutuuksien esille tuonnin lisäksi toimintamme tavoitteena on myös tehdä tuotteet tutuksi kuluttajille sekä lisätä kysyntää jälleenmyyntiverkostossa. Toimiva yritys tarvitsee näitä kaikkia osa-alueita.

Vuoden 2018 messukiertue laajentui myös ammattimessuille. Olimme mukana Tampereen Alihankinta-messuilla ja Helsingin FinnBuild-messuilla Rust-Oleumin valmistamilla ammattilaisille suunnatuilla tuotteilla. Samassa yhteydessä käynnistettiin myös Colornova Industrial Solutions liiketoiminta, joka on luonnollinen jatkumo Colornovan tarinaan. Tuotteet tunnistetaan maailmalla laadukkuudestaan ja innovatiivisuudestaan. Monet tuotteista ovat maailmalla tuotekehittelyn edelläkävijöitä, kuten Noxyde, Fillcoat ja Zinsser.

FinnBuild-messuilla oli mukana myös meidän toinen ammattilaisille suunnattu tuotemerkki; muovilistojen valmistaja Primo. Primo on ollut mukana alusta alkaen, kuten myös Liberon ja Bloom, Ronseal, Saumafix, Nitor ja Mäster. Nämä tuotemerkit yhdessä Rust-Oleum ja V33 -tuotemerkkien kanssa muodostavat Colornovan selkärangan.

ASTA 2018, Tampere

Raksa 2018, Lahti

Alihankinta 2018, Tampere

Kiinteistö 2019, Helsinki

Kaikki kodin uuteen ilmeeseen

Colornovan tavoitteena on ollut lanseerata jotain uutta joka vuosi. Tässä tavoitteessa on hyvin onnistuttu, sillä edustamamme tehtaat ovat hyvin suuria ja heillä on tarjolla paljon innovatiivisia erikoistuotteita. Tämän lisäksi jälleenmyyntiverkostomme on hyvin laaja ja jälleenmyyjät haluavat hyllyyn uutuuksia sekä kehittää laajaa valikoimaansa.

Rust-Oleum COLR liuotinvapaat spraymaalit olivat yksi vuoden 2019 Colornovan mielenkiintoisimmista tuotelanseerauksista. The Chalky Home -kalkkimaalivalikoima on saanut nyt siis rinnalleen muitakin Rust-Oleum-tuotemerkin kuluttajapuolen erikoismaaleja, kuten spray- ja glittermaalit.

Päämiehistämme huolehtimisen lisäksi meille tärkeä jälleenmyyntiverkosto on haluttu huomioida myös tuotevalikoimaa kehittäessä. Pyrimme siihen, että jälleenmyyjämme saisivat meiltä kaikki tarvikkeet kodin pintojen ehostamiseen. Olemme laajentaneet Nitor-pesuainevalikoimaa, ja tavoitteenamme on laajentaa myös Mäster-työvälinevalikoimaa. Oikeanlaiset pohjatyöt ja laadukkaat työvälineet ovat tietenkin onnistuneen lopputuloksen kannalta olennaisessa asemassa.

Meillä on Colornovalla loistava tiimi sekä laadukkaat päämiehet, jälleenmyyntiverkostot ja markkinointiyhteistyökanavat sekä uskolliset asiakkaat, joiden kanssa voimme kehittyä ja luoda uutta ilmeettä koteihin ja teollisuuteen. Yrittäjyys on elämäntapa ja vaatii täyttä sitoutumista, tätä ei voi tehdä puolivaloilla, eikä tätä voi oppia täysin koulunpenkillä, mutta sitoutumalla yrittäjyys on erittäin mielenkiintoista, haastavaa ja inspiroivaa. Lyhyesti kiteytettynä Colornova tuo väriä elämään.

Ajankohtaista

Colornova Tiktokissa

SEURAA MEITÄ TIKTOKISSA

Mediapankki